sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Juhannus 2026

Metsän kaunoinen vanamo on aloittanut kukintansa.
Niin pieni, mutta täyttää tuoksullaan ja kauneudellaan koko metsän.
Akileija on löytänyt paikkansa tienvarren niittyleinikkien seurassa.
Mökki-olympialaisissa minun osuuteni oli nallen etsintä!
Piilotin viisitoista eri kokoista nallea mökin ympäristöön ja ne piti sitten löytää.
Ja se, joka löysi ensimmäisenä kolme nallea, sai suurimmat pisteet.
Minua pelotti, että muistanko itsekään, mihin nalleja piilotin!
Nalleja olisi kuulemma voinut olla enemmänkin.
Lopulta kaikki nallet löytyivät.
Onnelliset nallet ja kaikki tallessa!
Oli monenmoisia olympialajeja; mm. neliapilan etsintää, laulujen tunnistamista, tikanheittoa.
Tämä pikkuinen Mustikka oli parasta.
Kun mummikki ei osaa olla jouten, niin aina sain vähintään hoivailla pikkuista!!

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Juhannusruusujen aikaa

Tätä tuoksun määrää!
Juhannusruusut kukkivat tänä kesänä erityisen runsaasti.
Valkoista huumaavaa kauneutta on koko piha täynnä.
Vanhan kivinavetan paikalla kasvava juhannusruusu lienee kaivautunut syvälle
vuosikymmenien taakse, täyttöpohjanavetan voimaan...
Se on vallannut alaa sen minkä tiet, eli meidän 'tankkilenkki', antavat myöten.
Olisipa äiti näkemässä!
Olen raaskinut ottaa oksia myös sisälle maljakkoon. 
Tuoksu valtaa tuvan!
Pöydälle pääsivät pikkuiset omat nallet Nyyti ja Dio.
Juhannusta odotellessa. 
Mukavia kesäpäiviä toivotellen!

torstai 11. kesäkuuta 2026

Nurmitädyke

Myrtti nurmitädykkeiden ihanassa sinisessä.
Nautitaan kesän pienistä suurista ihmeistä ja kauneudesta!

keskiviikko 3. kesäkuuta 2026

Kesä, kesä, kesä

"Lapissa kaikki kukkii nopeasti,
maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin..."
Eino Leino. 
Kukkii myös Liperissä kaikki.
Jo toukokuussa ja vauhti vain kiihtyy.
Metsätähti, lempikukkani.
Poika toi kalastusreissulta kimpun.
Tietää metsätähden olevan minulle tärkeä. 
Sateen jälkeen aamun aurinko ja pisarat syreeninkukissa.
Jaappo, Tunna ja Eeli.
Nalleja kaikenkokoisille.
Minun kevättalvi kului aika paljon metsätöitten parissa.
Harvennushakkuun jälkeen keräsin hakkuutähteitä ja karsin latvuksia polttopuiksi. 
Ja nyt sain kesälomalaisen kaveriksi halkojentekoon.
Mukavaa ja kroppaa väsyttävää ruumiillista työtä...
Mutta hyvä mieli, kun saa omasta metsästä polttopuut.
En ole juurikaan ehtinyt nallentekohommiin.
Mutta valmiita nalleja odottaa noutajaansa!
Sateenkaariatsalea (tai revontuliatsalea) loistattelee!
Aurinkoista kesäkuun alkua kamut!